Kesto: 3 päivää
Tilanneherkkyystaito ihmissuhteissa
Kurssiesittely ja esittäytyminen
Uusien haasteiden kohtaaminen
Pinttyneet ajatukset
Oppiminen ja tiedon arviointi
Miksi työntekijä ei tee niin kuin piti?
Varmuus tehtävien suorittamisessa
Mistä varmuus koostuu?
Ihmisten ymmärtäminen
(Videointi/diagnoosi)
Ymmärtämisen osatekijät
Neuvottelu- ja yhteistyötaidon avain
Intentio vai motivaatio?
Harjoitus
Kommunikaatio
Kommunikaatiokaava
Vahvistuksen merkitys kommunikaatiojaksossa
Pariharjoitus
Vastaväitteet ja erilaiset väittämät neuvottelutilanteessa:
Henkilön käsittely vastaväitteen suhteen verrattuna vastaväitteen käsittelyyn
Pariharjoitus /videointi ja tulosten arviointi
Loppukeskustelut ja välitehtävän antaminen.
Tehokas johtaminen 1
Puolueeton päätöksenteko
Tuotannon määrällinen ja laadullinen vaihtoarvo
Tuotannon riittävä vaihtoarvo
Tuote ja osatuote
Perusperiaate: Raha ei ole liiketoiminnan lopputuote
Lopputuotteiden vaihtoarvo: Kultaiset säännöt ja elinvoimaisuus
Käytännön tehtävä
Kannattavuus
Kontrolli = Raha
Ylijäämän kerääminen ja säilyttäminen
Rahan lähteet ja menojen kohteet
Menetetty tulo
Organisaation tuottamattomat alueet
Käytännön tehtävä
Kuntotilat ja seuranta- eli tuotantotilastot
Tuote ja osatuotteet
Tilastojen tekeminen
Kuinka saan muutoksen aikaan, vahvistan positiivista muutosta ja korjaan negatiivista muutosta
Tilastojen ja tapahtumien seuraaminen esimiehen näkökulmasta
Miten erotan oikeat ja väärät tilastot?
Kehityksen seuraaminen
Mitä ja mitkä ovat olemassa olevat toiminnan tilat?
Seurantatilastojen mukaisen kuntotilan määrittäminen
5 toimintojen kuntotilaa
Käytännön toimet eri kuntotiloissa
Harjoitukset
Kontrolli
Harjoitukset
Yhteenveto ja loppukeskustelut.
Tehokas johtaminen 2.
Organisointi
Esittely
Perusperiaatteita organisaatiosta matkalla menestymiseen
Menestyvien ja tyytyväisten ryhmien lait
Organisaation johtaminen
Laadukkaan johtamisen tarkoitus
Businesspotentiaali, kasvutavoitteet, kehittyminen
Käytännön tehtävä
Organisoinnin välttämättömyys määritelmä
Komentolinjat, kommunikaatiolinjat ja tuotteiden virtaus
Organisaatio- vai organisointikaavio?
Miten rakentaa virtaava organisointikaavio?
Harjoitus.
Toimenkuva: tehtäväjako ja vastuualueet
Miksi toimenkuva on välttämätön?
Toimenkuvan merkitys yksilön onnellisuudelle
Toimenkuvan merkitys yritykselle
Onko kaikilla toimenkuvilla lopputuote?
Pätevöittäminen merkittävimpänä kilpailuetuna
Hämmennyksien ja ongelmien pääasiallinen lähde
Motivaation ja sitoutumisen rakentaminen vastuu- ja tehtäväjaolla
Tehtävänjaon seuranta ja valvonta
Harjoitus
Organisointikaavio-malli
Menestyvän yksilön ja/tai ryhmän organisoidut 7 pää- ja 21 alatoimintoa
Miten löydän organisaation pullonkaulan ja mitä sille tulee tehdä?
Organisointi osatuotteiden ja oikeiden tehtävien mukaan
Harjoitus
Kuinka käsitellä työtä?
Harjoitus
Loppukeskustelut ja välitehtävän antaminen.
Kesto: 2 päivää
Tilanneherkkyystaito ihmissuhteissa 2
Kertaus/välitehtävän purku
Ihmistuntemus ja onnistuminen esimiehenä
Aaltopituus ja tunnesävyt: miten arvioida ja ennustaa ihmisten käyttäytymistä
Harjoitus
“Kahden minuutin psykometri”
Sosiaalinen ja antisosiaalinen henkilö
Miksi on tärkeä erottaa kyseiset henkilöt mieluimmin jo rekrytointivaiheessa?
Harjoitus
Kuinka myydä idea tai ajatus toiselle?
Pariharjoitus / videointi
Valitusten ja negatiivisen palautteen käsittely
Pariharjoitus/ videointi
Organisaation kommunikaatio
Hämmennyksen lähteet
Rakentava kommunikaatio
Kommunikaatiojakso
Partikkelivirtaus yksin määrää voiman
Kommunikaation laatu ja nopeus
Esimiehen kahdeksan timanttista sääntöä
Työ ja stressi
Etiikka
Etiikka ja eri elämän alueet
Etiikka ja tuottavuus, vaihto
Etiikan tarkoitus yksilön ja organisaation kannalta
Käytännön tehtävä
Yhteenveto ja keskustelut.
Tehokas johtaminen 3
Suunnittelu
Kertaus/välitehtävän purku
Hallinnolliset osa-alueet ja tärkeysjärjestys
Asioiden hoidon tärkeysjärjestys
10 osa-alueen hallintoasteikko suunnittelun apuvälineenä
Osa-alueiden yhteensovittaminen ja hiominen
Käytännön ryhmäharjoitus
Henkilöjohtamisesta
Harjoitus
Innostaminen ja pelit
Harjoitus
Ohjelma, yleistä
Koulutusohjelma koostuu kahdesta jaksosta ja yhteensä viidestä seminaaripäivästä. Ensimmäinen jakso on kolmepäiväinen ja toinen jakso kaksipäiväinen.
Tarpeen vaatiessa järjestetään erikseen lisäksi päivän mittainen Syventävä jakso, jolloin käydään läpi sovittuja asioita lisää ja syvemmin. Silloin myös seurataan, miten aikaisemmat asiat on otettu käytäntöön. Toivomuksen mukaan autamme myös erilaisten kurssin pohjalta tehtävien muutosten ja korjausten tekemisessä.
Ohjelman päivärytmitys voidaan myös sopia tarpeen mukaan erilaiseksi. Samoin sisältöä voidaan tarvittaessa räätälöidä soveltuvasti.
Osallistujamäärä: 4-8 henkeä/ryhmä.
Hinta sopimuksen mukaan.
Turhaa työtä aiheuttavat asiat
Mistä turha työ aiheutuu?
Piilossa olevan turhan työn tunnusmerkit
Pätevyyden puute työtehtävissä
“Hei, sinä siellä!” -organisaatio
Pätevöityminen = kontrolli
Harjoitus
Yhteenveto ja loppukeskustelut.
Kurssi: Yleistä ja hinnat
Tyyppi
Voi olla avoin, jolloin osallistujia on useista yrityksistä, tai yrityskohtainen. Kun ryhmä koostuu useamman ja yhteisesti sovitun yrityksen henkilöistä, sekä seminaarihinta että kulut jaetaan osallistujien lukumäärän suhteessa.
Räätälöitynä sopimuksen mukaan.
ALV 0 %, hinta ei sisällä kurssinpitopaikan kokouspakettia (tilat ja ateriat) eikä kurssilaisten mahdollisia yöpymisiä, ei myöskään kouluttajien matkoja, yöpymistä tai päivärahaa. Mikäli kurssilla on osallistujia useista yrityksistä, seminaarihinta ja kulut jaetaan osallistujamäärien suhteessa.
Kurssimaksu laskutetaan kokonaisuudessaan etukäteen. Kulut laskutetaan jälkikäteen tai sopimuksen mukaan.
Mikäli mahdollinen peruutus tulee meille myöhemmin kuin kaksi viikkoa (14 p.) ennen koko koulutuksen alkua, veloitamme koko osallistumismaksun. Esteen ilmetessä seminaaripaikan voi luovuttaa myös yrityksen toiselle henkilölle paitsi ei mielellään kesken kurssin eli 2. tai 3. jakson ollessa kyseessä. Mikäli peruutus tapahtuu 30 päivää ennen sovittua seminaaria, peritään peruutusmaksu 15 % koko osuudesta.
Mihin perustuu hyvä yhteistyö esimiesten tai kollegojen kanssa? Minkälaisia taitoja siihen tarvitaan? Voiko yhteistyökykyä kehittää? Nimittäin kun ryhmän kesken on riitaa, niin suuri osa huomiosta on organisaation sisällä eikä ulospäin kuten kuuluisi. Valmennuskanavan yhteistyökoulutus tarjoaa ratkaisuja organisaation toimintaan. Yhteistyökoulutusta järjestetään mm. seuraavilla paikkakunnilla: Helsinki, Espoo, Vantaa, Vaasa, Oulu, Rovaniemi, Kuopio, Jyväskylä, Seinäjoki, Kokkola, Kemi, Joensuu sekä Lappeenranta.
Kommunikaatio ihmisten välillä aiheuttaa joskus ongelmia
Oikea ratkaisu ei ole taistella edes sanan säilällä, mutta ei sen puoleen vaietakaan. Mitä siis voisimme tehdä parantaaksemme ihmissuhteita? Voiko toisia ihmisiä ollenkaan ymmärtää ja vallankin, mitä on tehtävissä?
Siinä missä yhteiset saunaillat eivät ole tuottaneet toivottua tulosta yhteistyökyvyn ja sitä kautta tuottavuuden kohottamisessa, toimiva ihmistä ja ihmissuhteiden parantamista koskeva tieto sen sijaan voi tehdä ihmeitä.
Ohjelma, yleistä:
Yhteistyökoulutuksen ensimmäinen vaihe kestää puolitoista päivää. Väliharjoituksessa tarkastellaan opittuja asioita käytännön elämässä; työpaikalla ja kotonakin.
Kertaus on vanhastaan opintojen ja tietenkin oivallusten äiti. Reilun kuukauden kuluttua pidetään päivän mittainen kurssipäivä, jolloin kerrataan, käydään läpi käytännön kotitehtävät ja mietitään myös uusia asioita mm. henkilökohtaisen etiikan ja vastuun tiimoilta.
Koko yhteistyökoulutus sisältää selkeät ja määritellyt kommunikaatioharjoitukset, mm. väittämien ja eriävien mielipiteiden sekä erityyppisten valitusten käsittelystä. Seminaarinvetäjä tarkistaa henkilökohtaisesti kunkin edistymisen harjoituksissa.
Tyyppi: Yrityskohtainen
Kohderyhmä:
Esihenkilöt, tiimien vetäjät ja jäsenet, asiantuntijat, kouluttajat sekä kaikki henkilöt, jotka haluavat kehittää yhteistyötaitojaan, itsensä sekä muiden ihmisten ymmärtämistä ja vaikuttamiskykyään
Lopputulos:
Kurssin jälkeen osallistuja ymmärtää sekä itseään että vastapuolta paremmin erilaisissa kommunikaatiotilanteissa eli hän osaa kommunikoida toisen kanssa paremmin.
Hän osaa käsitellä hankalissakin tilanteissa muita ihmisiä hyvin. Hän uskaltaa myös kohdata vaikeitakin tilanteita entistä paremmin, koska ei anna niiden lopulta vaikuttaa omaa oloaan huonontavasti tai lamauttavasti. Hän osaa paremmin kuunnella toista ihmistä ja myös saada hänet puhumaan. Hän kykenee viemään eteenpäin omia ideoitaan ja/tai yrityksen tuotteita myyvällä tavalla tyrkyttämättä tai loukkaamatta toista osapuolta.
Kurssilaisen halu ja kyky ottaa vastuuta yhteistyön onnistumisesta paranee. Hän saa toisen ihmisen kommunikaatiotilanteissa tuntemaan itsensä tärkeäksi ja arvokkaaksi ja siten helpommin myös itse vietyä eteenpäin omaa ideaansa. Hän ymmärtää henkilökohtaisen etiikan merkityksen elämäänsä.
Ryhmäkoko: 4-10 henkilöä.
Hinta: sopimuksen mukaan.
Yhteistyökumppaneita: