Hyvä esihenkilö – suunnannäyttäjä, kuuntelija ja kannustaja!


Johtaminen ja esimiestyöskentely jakso I

Kesto: 3 päivää

1. päivä

Tilanneherkkyystaito ihmissuhteissa

Kurssiesittely ja esittäytyminen

Uusien haasteiden kohtaaminen

Pinttyneet ajatukset

Oppiminen ja tiedon arviointi


Miksi työntekijä ei tee niin kuin piti?

Varmuus tehtävien suorittamisessa

Mistä varmuus koostuu?

Ihmisten ymmärtäminen

(Videointi/diagnoosi)

Ymmärtämisen osatekijät

Neuvottelu- ja yhteistyötaidon avain

Intentio vai motivaatio?

Harjoitus

Kommunikaatio

Kommunikaatiokaava

Vahvistuksen merkitys kommunikaatiojaksossa

Pariharjoitus

Vastaväitteet ja erilaiset väittämät neuvottelutilanteessa:

Henkilön käsittely vastaväitteen suhteen verrattuna vastaväitteen käsittelyyn

Pariharjoitus /videointi ja tulosten arviointi



Loppukeskustelut ja välitehtävän antaminen.

2. päivä

Tehokas johtaminen 1


Puolueeton päätöksenteko


Tuotannon määrällinen ja laadullinen vaihtoarvo

Tuotannon riittävä vaihtoarvo

Tuote ja osatuote

Perusperiaate: Raha ei ole liiketoiminnan lopputuote

Lopputuotteiden vaihtoarvo: Kultaiset säännöt ja elinvoimaisuus

Käytännön tehtävä


Kannattavuus

Kontrolli = Raha

Ylijäämän kerääminen ja säilyttäminen

Rahan lähteet ja menojen kohteet

Menetetty tulo

Organisaation tuottamattomat alueet

Käytännön tehtävä

Kuntotilat ja seuranta- eli tuotantotilastot

Tuote ja osatuotteet

Tilastojen tekeminen

Kuinka saan muutoksen aikaan, vahvistan positiivista muutosta ja korjaan negatiivista muutosta

Tilastojen ja tapahtumien seuraaminen esimiehen näkökulmasta

Miten erotan oikeat ja väärät tilastot?

Kehityksen seuraaminen

Mitä ja mitkä ovat olemassa olevat toiminnan tilat?

Seurantatilastojen mukaisen kuntotilan määrittäminen

5 toimintojen kuntotilaa

Käytännön toimet eri kuntotiloissa

Harjoitukset


Kontrolli

Harjoitukset


Yhteenveto ja loppukeskustelut.

3. päivä

Tehokas johtaminen 2.


Organisointi


Esittely

Perusperiaatteita organisaatiosta matkalla menestymiseen

Menestyvien ja tyytyväisten ryhmien lait


Organisaation johtaminen

Laadukkaan johtamisen tarkoitus

Businesspotentiaali, kasvutavoitteet, kehittyminen

Käytännön tehtävä


Organisoinnin välttämättömyys määritelmä

Komentolinjat, kommunikaatiolinjat ja tuotteiden virtaus

Organisaatio- vai organisointikaavio?

Miten rakentaa virtaava organisointikaavio?

Harjoitus.

Toimenkuva: tehtäväjako ja vastuualueet

Miksi toimenkuva on välttämätön?

Toimenkuvan merkitys yksilön onnellisuudelle

Toimenkuvan merkitys yritykselle

Onko kaikilla toimenkuvilla lopputuote?

Pätevöittäminen merkittävimpänä kilpailuetuna

Hämmennyksien ja ongelmien pääasiallinen lähde

Motivaation ja sitoutumisen rakentaminen vastuu- ja tehtäväjaolla

Tehtävänjaon seuranta ja valvonta

Harjoitus


Organisointikaavio-malli

Menestyvän yksilön ja/tai ryhmän organisoidut 7 pää- ja 21 alatoimintoa

Miten löydän organisaation pullonkaulan ja mitä sille tulee tehdä?

Organisointi osatuotteiden ja oikeiden tehtävien mukaan

Harjoitus



Kuinka käsitellä työtä?

Harjoitus


Loppukeskustelut ja välitehtävän antaminen.

Johtaminen ja esimiestyöskentely, jakso II

Kesto: 2 päivää

4. päivä

Tilanneherkkyystaito ihmissuhteissa 2


Kertaus/välitehtävän purku


Ihmistuntemus ja onnistuminen esimiehenä

Aaltopituus ja tunnesävyt: miten arvioida ja ennustaa ihmisten käyttäytymistä

Harjoitus

“Kahden minuutin psykometri”

Sosiaalinen ja antisosiaalinen henkilö

Miksi on tärkeä erottaa kyseiset henkilöt mieluimmin jo rekrytointivaiheessa?

Harjoitus


Kuinka myydä idea tai ajatus toiselle?

Pariharjoitus / videointi

Valitusten ja negatiivisen palautteen käsittely

Pariharjoitus/ videointi


Organisaation kommunikaatio

Hämmennyksen lähteet

Rakentava kommunikaatio

Kommunikaatiojakso

Partikkelivirtaus yksin määrää voiman

Kommunikaation laatu ja nopeus


Esimiehen kahdeksan timanttista sääntöä

Työ ja stressi



Etiikka

Etiikka ja eri elämän alueet

Etiikka ja tuottavuus, vaihto

Etiikan tarkoitus yksilön ja organisaation kannalta

Käytännön tehtävä


Yhteenveto ja keskustelut.

5. päivä

Tehokas johtaminen 3


Suunnittelu


Kertaus/välitehtävän purku


Hallinnolliset osa-alueet ja tärkeysjärjestys

Asioiden hoidon tärkeysjärjestys

10 osa-alueen hallintoasteikko suunnittelun apuvälineenä

Osa-alueiden yhteensovittaminen ja hiominen

Käytännön ryhmäharjoitus

Henkilöjohtamisesta

Harjoitus


Innostaminen ja pelit

Harjoitus

Ohjelma, yleistä

Koulutusohjelma koostuu kahdesta jaksosta ja yhteensä viidestä seminaaripäivästä. Ensimmäinen jakso on kolmepäiväinen ja toinen jakso kaksipäiväinen.

 

Tarpeen vaatiessa järjestetään erikseen lisäksi päivän mittainen Syventävä jakso, jolloin käydään läpi sovittuja asioita lisää ja syvemmin. Silloin myös seurataan, miten aikaisemmat asiat on otettu käytäntöön. Toivomuksen mukaan autamme myös erilaisten kurssin pohjalta tehtävien muutosten ja korjausten tekemisessä.

 

Ohjelman päivärytmitys voidaan myös sopia tarpeen mukaan erilaiseksi. Samoin sisältöä voidaan tarvittaessa räätälöidä soveltuvasti.

 

Osallistujamäärä: 4-8 henkeä/ryhmä.

 

Hinta sopimuksen mukaan.

Turhaa työtä aiheuttavat asiat

Mistä turha työ aiheutuu?

Piilossa olevan turhan työn tunnusmerkit

Pätevyyden puute työtehtävissä

“Hei, sinä siellä!” -organisaatio

Pätevöityminen = kontrolli

Harjoitus


Yhteenveto ja loppukeskustelut.


Kurssi: Yleistä ja hinnat


Tyyppi

Voi olla avoin, jolloin osallistujia on useista yrityksistä, tai yrityskohtainen. Kun ryhmä koostuu useamman ja yhteisesti sovitun yrityksen henkilöistä, sekä seminaarihinta että kulut jaetaan osallistujien lukumäärän suhteessa.

Räätälöitynä sopimuksen mukaan.

 

ALV 0 %, hinta ei sisällä kurssinpitopaikan kokouspakettia (tilat ja ateriat) eikä kurssilaisten mahdollisia yöpymisiä, ei myöskään kouluttajien matkoja, yöpymistä tai päivärahaa. Mikäli kurssilla on osallistujia useista yrityksistä, seminaarihinta ja kulut jaetaan osallistujamäärien suhteessa.

Kurssimaksu laskutetaan kokonaisuudessaan etukäteen. Kulut laskutetaan jälkikäteen tai sopimuksen mukaan.

 

Mikäli mahdollinen peruutus tulee meille myöhemmin kuin kaksi viikkoa (14 p.) ennen koko koulutuksen alkua, veloitamme koko osallistumismaksun. Esteen ilmetessä seminaaripaikan voi luovuttaa myös yrityksen toiselle henkilölle paitsi ei mielellään kesken kurssin eli 2. tai 3. jakson ollessa kyseessä. Mikäli peruutus tapahtuu 30 päivää ennen sovittua seminaaria, peritään peruutusmaksu 15 % koko osuudesta.

Valmennuskanavan yhteistyökoulutus parantaa yrityksesi tuottavuutta

Mihin perustuu hyvä yhteistyö esimiesten tai kollegojen kanssa? Minkälaisia taitoja siihen tarvitaan? Voiko yhteistyökykyä kehittää? Nimittäin kun ryhmän kesken on riitaa, niin suuri osa huomiosta on organisaation sisällä eikä ulospäin kuten kuuluisi. Valmennuskanavan yhteistyökoulutus tarjoaa ratkaisuja organisaation toimintaan. Yhteistyökoulutusta järjestetään mm. seuraavilla paikkakunnilla: Helsinki, Espoo, Vantaa, Vaasa, Oulu, Rovaniemi, Kuopio, Jyväskylä, Seinäjoki, Kokkola, Kemi, Joensuu sekä Lappeenranta.

Kommunikaatio ihmisten välillä aiheuttaa joskus ongelmia

Oikea ratkaisu ei ole taistella edes sanan säilällä, mutta ei sen puoleen vaietakaan. Mitä siis voisimme tehdä parantaaksemme ihmissuhteita? Voiko toisia ihmisiä ollenkaan ymmärtää ja vallankin, mitä on tehtävissä?

Siinä missä yhteiset saunaillat eivät ole tuottaneet toivottua tulosta yhteistyökyvyn ja sitä kautta tuottavuuden kohottamisessa, toimiva ihmistä ja ihmissuhteiden parantamista koskeva tieto sen sijaan voi tehdä ihmeitä.

 

Ohjelma, yleistä:

Yhteistyökoulutuksen ensimmäinen vaihe kestää puolitoista päivää. Väliharjoituksessa tarkastellaan opittuja asioita käytännön elämässä; työpaikalla ja kotonakin.

 

Kertaus on vanhastaan opintojen ja tietenkin oivallusten äiti. Reilun kuukauden kuluttua pidetään päivän mittainen kurssipäivä, jolloin kerrataan, käydään läpi käytännön kotitehtävät ja mietitään myös uusia asioita mm. henkilökohtaisen etiikan ja vastuun tiimoilta.

 

Koko yhteistyökoulutus sisältää selkeät ja määritellyt kommunikaatioharjoitukset, mm. väittämien ja eriävien mielipiteiden sekä erityyppisten valitusten käsittelystä. Seminaarinvetäjä tarkistaa henkilökohtaisesti kunkin edistymisen harjoituksissa.

 

Tyyppi: Yrityskohtainen


Kohderyhmä:

Esihenkilöt, tiimien vetäjät ja jäsenet, asiantuntijat, kouluttajat sekä kaikki henkilöt, jotka haluavat kehittää yhteistyötaitojaan, itsensä sekä muiden ihmisten ymmärtämistä ja vaikuttamiskykyään

Lopputulos:

Kurssin jälkeen osallistuja ymmärtää sekä itseään että vastapuolta paremmin erilaisissa kommunikaatiotilanteissa eli hän osaa kommunikoida toisen kanssa paremmin.


Hän osaa käsitellä hankalissakin tilanteissa muita ihmisiä hyvin. Hän uskaltaa myös kohdata vaikeitakin tilanteita entistä paremmin, koska ei anna niiden lopulta vaikuttaa omaa oloaan huonontavasti tai lamauttavasti. Hän osaa paremmin kuunnella toista ihmistä ja myös saada hänet puhumaan. Hän kykenee viemään eteenpäin omia ideoitaan ja/tai yrityksen tuotteita myyvällä tavalla tyrkyttämättä tai loukkaamatta toista osapuolta.


Kurssilaisen halu ja kyky ottaa vastuuta yhteistyön onnistumisesta paranee. Hän saa toisen ihmisen kommunikaatiotilanteissa tuntemaan itsensä tärkeäksi ja arvokkaaksi ja siten helpommin myös itse vietyä eteenpäin omaa ideaansa. Hän ymmärtää henkilökohtaisen etiikan merkityksen elämäänsä.


Ryhmäkoko: 4-10 henkilöä.


Hinta: sopimuksen mukaan.


Yhteistyökumppaneita:

Elido

Asennesiivous

Production Software