Myymisessä kuten monessa muussakin asenne ratkaisee. Tuhat vuotta sitten vanhan englannin sell, myydä, tarkoitti auttamista tai antamista. Nykyään se sanakirjan mukaan tarkoittaa jopa pettämistä, rahasta. Suomen kielessä sana “huijata” tarkoitti alun perin vaihtokaupan käymistä. Nykyään ko. sana siis tarkoittaa pelkästään pettämistä. Mitä on matkalla tapahtunut – jonkin asteinen asenteenmuutos? Vai eettinen täyskäännös?
Entäpä jos määrittelisimme myymisen uudelleen pikemminkin auttamiseksi, josta saadaan vaihtokauppana rahaa? Eihän myyjä muuten pysyisikään elossa eikä yritys markkinoilla – auttamassa tuotteillaan asiakkaita heidän pulmissaan ja tarpeissaan. Jos sopimuksen pohjana on oltava yhteisymmärrys, niin voiko sitä muulla tavoin saavuttaakaan?
Myyntivalmennuksen tärkeimpiä tehtäviä ovat vastaväitteiden käsittelyn sekä kaupanpäättämisen tehostamisen valmentaminen. Valmennuskanavan myyntikoulutus perustuu siihen johtoajatukseen, että ostopäätös syntyy asteittain yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Kaupan saaminen edellyttää sopimusta. Sopimusta edeltää yhteisymmärrys. Yhteisymmärrys siis kasvaa myyjän oikeiden toimien ansiosta asteittain kohti kaupanpäättämistä ja sopimusta. Mikäli myyjä hallitsee oikean kommunikaation säännöt ja osaa pitää tilanteen hallussaan, hän myös osaa kontrolloidusti auttaa asiakastaan tekemään lopulta ostopäätöksen.
Useimmiten tärkeimmät ja järeimmät mutta myös toisaalta eniten ostohalua ennakoivat ja ilmaisevat vastaväitteet tai muut väittämät saattavat pelästyttää myyjän. Asiakkaan ostohalu on kasvanut – mutta toisaalta myös epäröinti. Moni asiakas pelkää tehdä lopullista päätöstä, vaikka myyjä olisikin ansiokkaasti herättänyt hänen ostohalunsa. Myyjällä on vastassaan myös asiakkaan pelko huijatuksi tulemisesta.
Myyjän taito käsitellä alansa vastaväitteet on kilpailukyvyn kannalta ratkaiseva. Valmennuskanavan myyntikoulutus keskittyy paljon juuri vastaväitteiden oikeaan käsittelyyn. Asiakas ei voi olla varma ja luottavainen ostopäätöksen tekijä, mikäli myyjä ei hänestä tunnu varmalta. Tuloksellinen myyntitaito ei synny pelkästään tuotetuntemuksesta, vaikka niin mieluusti uskotaankin. Varmuus on myös käytöksen ja ihmisten käsittelyn varmuutta
Myyjän sitkeys ja sinnikkyys ovat toisaalta hyviä ominaisuuksia, mutta mikä saa aikaan tuputtavan ja päällekäyvän myyjän? Miten liian innokkaasta myyjästä voi tulla asiakkaan mielessä myyntihuijari? Asiakashan mieluummin ostaa kuin että hänelle myydään.
Se, kuinka usein myyjä myös rohkenee kysyä kauppaa, on suoraan verrannollinen saatujen kauppojen määrään. Myyjä ei voi vain odottaa, että asiakas ymmärtää ostaa. Kaupanpäättämisen tehostaminen on tärkeä myyntikoulutuksemme osa-alue. Taitava myyjä tietää milloin asiakas on valmis ostopäätökseen.
Myyjä, joka hallitsee hyvän kommunikaation perusteet ja myös käyttää niitä, saa jokaisen asiakkaan tuntemaan itsensä arvokkaaksi ja tärkeäksi. Siinä ovat myös avaimet pysyvän asiakassuhteen luomiseksi.
Aristoteles on sanonut, että kun näkee jonkun hallitsevan tietyn taidon, se on myös silloin opittavissa ja opetettavissa. Myyntikoulutuksen tarkoitus on opettaa myyjää myymisen taidossa – myymisen oikeassa merkityksessä.
Taito ei ole sattumaa. Myyntikoulutusta ja myyntivalmennusta tarjotaan mm. seuraavilla paikkakunnilla: Helsinki, Espoo, Vantaa, Vaasa, Oulu, Rovaniemi, Kuopio, Jyväskylä, Seinäjoki, Kokkola, Kemi, Joensuu sekä Lappeenranta.
Myyntikoulutukset ja -valmennukset:
Myynti- ja esiintymistaidon valmennus
Tämä myyntivalmennuksemme (lyhyt oppimäärä) keskittyy olennaiseen: miten saan viestini perille ja kuinka pystyn vaikuttamaan myynnin esteistä vastapuolen ennakkonäkemyksiin ja –asenteisiin sekä erilaisiin vastaväitteisiin. Uudet myyjät tarvitsevat tietoa ja harjoitusta taitojensa kartuttamiseksi. Tämä valmennuksemme on se perusta, jolle rakennetaan muu myyntikoulutus – ja myyntitapaaminen. Kokeneet myyjät taas kaipaavat uutta ja virkistävää näkökulmaa ja “ahaa-elämyksiä”. Nyt on kysymys siitä, kuinka olla varma ja asiansa takana – mutta ei silti päällekäyvä myyntitykki…
Kohderyhmä
Kaikki myyjät ja myynnin rajapinnassa olevat sekä kaikki muut henkilöt, jotka haluavat kehittää myynti- ja neuvottelutaitojaan sekä niihin liittyviä esiintymistaitoja.
Tavoite kurssin jälkeen
Valmennettu henkilö uskaltaa kohdata hankaliakin vuorovaikutustilanteita entistä paremmin. Hän kykenee myymään yrityksen tuotteita tyrkyttämättä tai loukkaamatta toista osapuolta. Hän kykenee ottamaan vastuun siitä, että osaa myydä tuotteen tai idean myös ennakkoluuloiselle asiakkaalle. Hän saa toisen ihmisen tuntemaan itsensä kommunikaatiotilanteissa tärkeäksi ja arvokkaaksi. Siksi hän saa autettua asiakasta helpommin ostopäätökseen. Hän kykenee näin myös pitkiin asiakassuhteisiin. Hän osaa esiintyä pienelle ryhmälle mukavasti ja luontevasti ottaen kuulijat huomioon oikealla tavalla.
Hinta
2000 € per henkilö, koko kurssi, ALV 0 %, + kurssipaikan kokouspaketti ruokineen. Ryhmän koko on vähintään 3, yksilöllisesti valvottujen harjoitusten takia enintään 5. Alla olevaa malliohjelmaa muokataan sen mukaan, mitä osallistujille täyttämä etukäteiskysely kertoo täsmällisemmin heidän tarpeistaan ja toiveistaan.
Tervetulokahvit
Pinttyneet ajatukset ja asiantuntijat
Esittäytymisestä/esittäytyminen (ensin myyt itsesi)
Videointi
Oppiminen ja tiedon arviointi
Myynnin määritelmä
Myynnin toimintajakso
Kontrolli myynnin toimintajaksossa
Videointi: ”diagnoosi”
Ihmistuntemus ja onnistuminen myyjänä
Ymmärtämisen osatekijät
Lounas
Myynti- ja neuvottelutaidon avain = yhteistyötaidon avain
Intentio ja motivaatio
Iltapäiväkahvit
Kommunikaatio: kommunikaation osat
Vahvistuksen merkitys kommunikaatiojaksossa
Valvotut pariharjoitukset ja palautekeskustelu
Motto: Harjoitus tekee mestarin
Esiintymisen pikaharjoituksia
Myynnin toimintajakso
Vastaväitteiden ja väittämien käsittely myynti- ja neuvottelutilanteissa
Henkilön käsittely vastaväitteen suhteen verrattuna vastaväitteen käsittelyyn
Valvotut pariharjoitukset,
1. yleinen (valmis tehtävä),
2. omien myyntitilanteiden ja kokemusten mukainen
Videointi, tulosten arviointi ja palautekeskustelut
Kaupan päättämisestä ja siihen ryhtymisestä
Kun asiakas ei osaa päättää ja "venkoilee"
”Weistaus” eli miten säilyttää itsetunto, pitää mieli korkealla ja samalla mahdollisesti myös herättää asiakkaan halu tuotteeseen tulevaisuudessa
Pariharjoitukset
Valitusten käsittely – miten asiakkaita ei menetetä?
(Pariharjoituksia, valinnainen)
Esiintymisharjoituksia
(Yksilöharjoituksia, valinnainen)
Pätevyydestä:
Ihminen pysyy elossa ja menestyy samassa suhteessa kun hän on kulloisessakin asiassa tai aiheessa pätevä. Hän epäonnistuu siinä määrin kuin on siinä epäpätevä. Mistä pätevyys koostuu? Vastaus: ko. aiheen opiskelusta, harjoittelusta ja usein myös tarkkailusta.
Asiakkaan kohtaaminen 1-2
Kesto: kaksi päivää, välissä 1-4 kk
Kurssiesittely ja tutustuminen
Uusien haasteiden kohtaaminen
Pinttyneet ajatukset – mitä ne ovat ja miten ne vaikuttavat?
Oppiminen ja tiedon arviointi
Voiko ihmisiä ollenkaan ymmärtää?
Keskusteluanalyysi (”diagnoosi”) pareittain
Asiakaspalvelusta ja asiakkaista
Peruspelisäännöt ihmissuhteissa
Ihmisten ymmärtämisestä yleensä
Vuorovaikutus
Kommunikaatio ja sen todellinen merkitys
Mikä on totta ja miten se vaikuttaa kanssakäymisessä?
Kommunikaatio = tehdä yhteiseksi!
Jankutuksen käsittely – missä vika alun perin saattoi olla?
Asiatko vain riitelevät – mutta mitä siitä voi seurata?
Vahvistus kommunikaatiossa
Pariharjoitukset (jokainen myös valmentajan kanssa)
Miten saat idean tai ajatuksen perille asiakkaalle?
Kuinka saat vastapuolen omaan leiriisi ja ymmärtämään sinua?
Kuinka käsittelet vastaväitteet, väittämät yms. ja viet omaa asiaasi eteenpäin tai lopetat keskustelun?
Kuinka voit käsitellä ärtyneenkin asiakkaan?
Pariharjoitukset: valmiit esimerkit (jokainen myös valmentajan kanssa)
Pariharjoitukset: omat esimerkit (videointi sovittaessa)
Alkuverryttely
Ensimmäisen jakson jälkeen kertyneet kokemukset ja välitehtävän purkua
Varmuus
Mistä se koostuu?
Etiikka työelämässä
Henkilökohtainen etiikka
Vaihto
Työ ja stressi
Ajatuksia työstä ja stressistä
Tunnesävyasteikko: Ihmisten ymmärtämisestä
Saman aaltopituuden löytäminen
Käytännön harjoitukset pareittain: koko skaala ja erityisesti vihaisten ja ärtyneiden henkilöiden käsittely
Tuloksellisen vuoropuhelun edellytykset: vahvistus kommunikaatiossa
Pariharjoitukset erilaisten väittämien ja valitusten käsittelystä vastapuolen tunnesävy huomioon ottaen ja siis samalle aaltopituudelle pääsemiseksi
Loppukeskustelut
Hinta
Yhden asiakaspalvelukoulutusryhmän perushinta on per päivä € 3000, kaksi päivää yhteensä € 6000, Räätälöitynä puolitoista päivää 5000€ ,ALV 0 %. Hinta sisältää etukäteiskyselyn osallistujille sekä väliaikana palautteenannon kurssilaisten välitehtävään ja mahdollisen lopputehtävän sekä yhteenvedon tehtävistä.
Hintaan lisätään kurssinpitopaikan kokouspaketti (tilat, välineet ja ateriat) sekä kouluttajan tavanomaiset matka- ja yöpymiskulut. Hinta ei sisällä kurssilaisten mahdollisia yöpymisiä tai muita kuluja.
Osallistujamäärä on mieluiten 3-5, koska henkilökohtaisen asiakaspalvelukoulutuksen määrä on riippuvainen ryhmän koosta.
Maksuehdot
Kurssimaksu laskutetaan kokonaisuudessaan etukäteen. Kulut laskutetaan joko samalla sikäli kuin ovat tiedossa tai jälkikäteen.
Mikäli mahdollinen peruutus tulee meille myöhemmin kuin kaksi viikkoa (14 p.) ennen koko koulutuksen alkua, veloitamme koko osallistumismaksun. Esteen ilmetessä seminaaripaikan voi kuitenkin luovuttaa toiselle henkilölle, mistä pyydämme ilmoittamaan hyvissä ajoin.
Mikäli peruutus tapahtuu 30 päivää ennen sovittua seminaaria, peritään peruutusmaksu 15 % koko osuudesta.