Mitä esiintymisellä tarkoitamme?
Esiintyä (Suomen kielen perussanakirjan mukaan) tarkoittaa:
1. Näyttäytyä tai olla ihmisten parissa; käyttäytyä. Esiintyä paidatta. Esiintyä ylimielisesti. Esiintyä edukseen.
2. Toimia jossakin asemassa, esittää jotakin julkisesti: pitää puhe, näytellä tms. Esiintyä juontajana,julkisuudessa. Esiintyä televisiossa, julkisuudessa.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/Esiintyä
Entä esiintyminen työelämässä?
Me harvoin lausumme runoja. Sen sijaan johtaja esiintyessään myy ideoita, jolloin hän saattaa kohdata hankalia tilanteita ja muutosvastarintaa. Asiakaspalvelija toimii omaksi ja yrityksensä eduksi asiakkaiden kanssa. Myyjä myy. Neuvottelija neuvottelee. Johtajan ja esihenkilön kuten myyjänkin tarkoitus on saada ihmiset mukaan. Niinpä voidaan puhua "mukaanottamisesta".
Mitä yleisön ja alaisten mukaan ottaminen vaatii?
Se vaatii ihmisten ymmärtämistä ja heidän hyvää käsittelyä. Se vaatii sitä, että vastapuoli kokee tulleensa otetuksi todesta - taito joka on olemassa ja jota voi kehittää yhä paremmaksi meidän avullamme. Hyvä arkiesiintyminen perustuu vahvoihin neuvottelutaitoihin, ja onnistunut neuvottelu edellyttää vakuuttavaa esiintymistä.
Mitä me tarjoamme?
Valmennuskanavan esiintymisvalmennus on arkipäivän esiintymiseen liittyvien osatekijöiden valmentamista. Arkiesiintymiseen kuuluu olennaisena osana neuvottelutaito. Esiintymisvalmennuksemme kehittää ja parantaa esiintymistä arkisissa tilanteissa kuten neuvotteluissa tai esiintymisissä työyhteisön sisällä. Kommunikaation* tehokkuus riippuu monesta osatekijästä. Samoja keinoja kuin laajemmin kriisiviestinnässä sovelletaan myös arkipäivän joskus hankaliinkin tilanteisiin, ja toisin päin. Kommunikaatio-sanana muuten juontaa juurensa latinan sanasta common, yhteinen. Kommunikaatio on siis yhteiseksi tekemistä. Sama alkuperä on esimerkiksi sanalla kommuuni.
Valmennuskanavan valmennuksessa opit miten kulloinenkin esiintyjä tekee arkiesiintymistilanteissa asiamme kuulijoillemme yhteiseksi.
Valmennuskanavan valmennuksessa opit ottamaan kuulijasi mukaan siten, että samalla teet asiasi yhteiseksi heidän kanssaan.
Esiintymiskoulutusta tarjotaan ympäri Suomea, mm. seuraavilla paikkakunnilla: Helsinki, Espoo, Vantaa, Vaasa, Oulu, Rovaniemi, Kuopio, Jyväskylä, Seinäjoki, Kokkola, Kemi, Joensuu sekä Lappeenranta. Valmennuksia pidetään pääasiassa omissa tiloissamme Helsingissä. Erityisesti avoimiin ryhmiin on Helsinkiin helppo kerääntyä ympäri Suomea.
Peruskurssimme on kaksipäiväinen Varma ja vakuuttava esiintyminen (ja median kohtaaminen). Median kohtaaminen ei ole kaikille päivittäistä eikä ehkä ollenkaan tärkeää – silloin voimme tarvittaessa keskittyä pelkästään hyviin esiintymistaitoihin. Jokainen esimiesasemassa tai myynnissä sekä asiakaspalvelussa oleva joutuu varmasti päivittäin tilanteisiin, missä on vaativia esiintymistilanteita. Tämä kurssi kuten myös lyhyempi Esiintymistaidon workshop sisältää tärkeän yritysmaailman esiintymisiin usein liittyvän asian: miten myydä oma asiansa parhaalla mahdollisella tavalla.
Esiintyessäsi myyt, myydessäsi esiinnyt! Monelle asiantuntijalle sana "myynti" on kauhistus ja voi tuoda mieleen jopa manipuloinnin. Miellyttävä ja vastapuolen oikea huomioiminen on kuitenkin a ja o silloin, kun haluamme edistää omaa asiaamme hyvässä hengessä. Sitä paitsi englannin selling, myyminen, on tarkoittanut alun perin helping, auttamista. Nykyään usein todetaankin, että esim. insinöörikunnalta vaaditaan nykyään niin paljon sosiaalisia taitoja, että koulutuksen yksi palapelin osa pitääkin olla ilmaisutaidon valmennus. Vientiteollisuudessakin usein kielikoulutus oli ainoa lisäkoulutus. Mikään tuote tai asia ei ikävä kyllä myy itse itseään, vaan se tarvitsee hyvän puhemiehen.
Valmennus pureutuu luento-osuuden ja perusharjoitusten avulla esimerkiksi esiintymispelkojen poistamiseen ja luontevan ja persoonallisen esiintymistavan löytämiseen.
Yksipäiväinen Esiintymistaidon workshop sisältää runsaasti käytännön harjoituksia. Se on suunnattu sellaisille, jotka esiintyvät muun muassa organisaationsa sisäisissä tilaisuuksissa ja esim. asiakastilaisuuksissa, mutta eivät kohtaa mediaa työssään. Kurssin vetäjänä toimii Riitta Railo.
Esiintymiskoulutustarjonta
Tämä kaksipäiväinen valmennus auttaa lisäämään osallistujan esiintymisen tehokkuutta ja vaikuttavuutta. Mikä tärkeintä, se auttaa havaitsemaan, kuinka kohdata kulloinenkin yleisö sen vaatimalla oikealla tavalla, myös haastavissa tilanteissa.
Valmennukseen sisältyy yksilötasolla tapahtuvan henkilökohtaisen vaikuttamisen ja hyvän esiintymisen tietopaketti sekä viestintäharjoituksia, keskustelua, palautteen antamista, tietoiskuja ja videoituja esiintymisharjoituksia. Kouluttajina toimivat ensimmäisenä ja toisena päivänä vuorovaikutuskouluttaja, ekonomi Riitta Railo ja lisäksi toisena päivänä joko tv-ohjaaja, toimittaja Tertta Saarikko tai toimittaja, kulttuurituottaja Jessica Suni.
Ensimmäisenä ja toisena päivänä käsitellään henkilökohtaisen vaikuttamisen perustyökaluja yksilötasolla, kun ”vakuutettavana” on asiakas, alainen tai jonkun muun sidosryhmän edustaja ja kun omaa asiaa pitää saada hyvässä hengessä nopeasti eteenpäin – eli itse asiassa myytyä asioita.
Esiintymistä tarkastellaan erityisesti myös vastaanottajan kannalta. Miten viesti menee perille? Miten kannattaa käsitellä hankalia tilanteita ja vastaväitteitä, suoranaista pottuilua tai miten vastata hankaliin kysymyksiin, jotka itse asiassa eivät tarkoitusperältään edes ole kysymyksiä?
Ne voivat saada esiintyjän kiusalliseen tilanteeseen ja jopa menettämään tilanteen hallinnan. Pelkästään sellaisiin tilanteisiin varautuminen valmennuksessa saatavilla työkaluilla voi vähentää esiintymispelkoja huomattavasti! Esiintymisharjoituksia tehdään runsaasti.
Lopputyönä on omaan työhön liittyvä case, sen videointi ja tuloksen läpikäyminen. Caseen kuuluu 3–10 minuutin oma esitys ja siihen liittyvien yleisöltä tulevien vastaväitteiden, väittämien ja haasteellisten sekä hankalien kysymysten kohtaaminen ja käsittely.
Toisen päivän iltapäivänä Tertta Saarikon tai Jessica Sunin ohjauksella käydään vielä erikseen läpi esiintymisen tärkeitä osa-alueita esiintymispeloista ja maneereista sanattomaan viestintään ja kehon kieleen. Persoonallisuus on ehdoton valtti eikä mikään poiskitkettävä asia! Sisällön hallinnan lisäksi persoonallisuus ja innostuneisuus ovat erittäin tärkeitä asioita, kun esiintyjä haluaa tehdä unohtumattoman ja syvän vaikutuksen.
Valmennettava saa myös vinkkejä siitä, miten hyvä esitys rakennetaan. Miten aloitat, miten lopetat, millaisen sisältörakenteen luot, miten ylläpidät kuulijoiden kiinnostuksen. Apuvälineet käydään myös läpi - ja kuten voimme sanoa, ne ovat todellakin vain apuvälineitä.
Esittely, aamukahvit ja aloitus:
Pinttyneet ajatukset ja asiantuntijat
Oppiminen ja tiedon arviointi
Videoharjoitus: osallistujien esittäytyminen.
Vaikuttava vuorovaikutus
Mistä varmuus koostuu?
Vaikuttamisen peruspelisäännöt:
Ymmärtämisen osatekijät ja yhteisymmärryksen luominen
Yhteisymmärryksen kasvaminen vs. ristiriidat.
Kommunikaation osat: vahvistus kommunikaatiojaksossa
Seuraavan päivän esityksen valmistelu ja harjoittelu.
Pariharjoitukset, kumpikin erikseen valmentajan kanssa ja palautekeskustelu.
Toimintajakso minkä tahansa asian perille saattamiseksi
Vakuuttava ja tehokas vastaväitteiden ja valitusten käsittely yms. käsittely erilaisissa tilanteissa (kokoukset, esitykset jne.).
Henkilön käsittely vastaväitteen suhteen verrattuna vastaväitteen käsittelyyn.
Valvottu perehdyttävä pariharjoitus.
Valmistellut esimerkit etukäteiskyselyn ja muun selvityksen pohjalta.
Seuraavan päivän esityksen valmistelu ja harjoittelu.
Jessica Suni ja Riitta Railo
Pariharjoitukset jatkuvat/kertaus
Esiintymisharjoitus, videoitava oma esitys (3–4 min)
Videointien läpikäynti ja palautekeskustelut
Pariharjoitukset jatkuvat/kertaus
Omaan työhön liittyvä esitys sekä siihen liittyvä kuuntelijoiden käsittely erilaisten hankalienkin vastaväitteiden, väittämien jne. suhteen
Esiintymisen pikaharjoituksia (tarvittaessa)
Esiintymisjännityksestä
Sanaton viestintä:
Persoonallinen esiintyminen
Häiriötekijät: erilaiset maneerit yms.
Mitä hyvä esiintyminen sisältää?
Keskity asiaasi ja muista tavoitteesi
Mistä hyvä esitys rakentuu?
Aloitus – yleisön tavoittaminen – lopetus
Millaista kieltä käytät?
Esiintymisen apuvälineet
Yksilölliset esiintymisvinkit ennakkokysymysten pohjalta
Esiintymisharjoitus
Median pelisäännöt (sovittaessa)
Loppukeskustelut
Miten media toimii? Lehdistö, televisio, radio
Mediasuhteet – haastateltavana mediassa
Mediakuvan rakentaminen ja rakentuminen
Kriisit ja viestintä
Harjoitushaastattelu kameran edessä
Vapaan ilmaisun osuus (sovittaessa)
Esitys kameralle ja/tai ryhmälle
Ulkoasu ja tyyli (sovittaessa)
Loppukeskustelut
Peruskurssi: ryhmäkoko ja -hinta
Ryhmäkoko 2–3 henkilöä, pienryhmä takaa henkilökohtaisen valmennuksen. Kurssi voi olla sisäinen tai avoin, jolloin osallistujia on eri yrityksistä tai yhteisöistä.
Kahden päivän avoimen kurssin hinta on kahden hengen ryhmässä € 2.950 ALV 0 % henkilöltä ja kolmen hengen ryhmässä € 2.450 ALV 0 %, sisäiset valmennukset tarjouksen mukaan.
Hinta sisältää etukäteiskyselyn osallistujille ja sen perusteella tehdyt alkuvalmistelut. Hintaan lisätään Bulevardin kurssinpitopaikan kokouspaketti (tilat, välineet ja ateriat) €460, ALV 0 % sekä tarvittaessa kouluttajien tavanomaiset matka- ja yöpymiskulut ja päivärahat. Hinta ei sisällä kurssilaisten mahdollisia yöpymisiä.
Myöhemmin kuin 10 päivää ennen seminaaria tulleista peruutuksista veloitamme koko seminaarin hinnan. Esteen ilmetessä seminaaripaikan voi kuitenkin luovuttaa toiselle henkilölle, mistä pyydämme ilmoittamaan hyvissä ajoin.
Tässä valmennuksessa ei ole niinkään kyse esiintymisestä vaan asian esittämisestä, ei runonlausunnasta vaan asiantuntemuksen ja asian perille viemisestä! Näyttelijä Outi Mäenpään sanat kuitenkin toimivat myös tässä: ”esiintyjällä pitää olla pieni ego, mutta suuri itsetunto – eikä suuri ego ja pieni itsetunto”.
Saako jo pelkkä ajatus yleisöstä sinut jännittämään? Mitä ylipäätään ovat maneerit ja miten niistä voisi päästä eroon? Miten käsittelisit hankalat kysymykset, vastaväitteet tai kommentit – positiiviset ja negatiiviset? Pelkkä perusasioiden hallitseminen rauhoittaa ja vie pois jännitystä.
Hinta: Tarjouksen mukaan
Kesto: Yksi päivä
Esiintymistaidon workshopin ohjelma
Aloitus ja tutustuminen
Tehtävä 1
Pinttyneet ideat ja uusien asioiden omaksuminen
Ymmärtäminen ja miten tulla ymmärretyksi?
Miten puhua niin että ihmiset eivät nukahda?
Tämä erilainen workshop auttaa esiintyjää olemaan mukavasti siinä, yleisön edessä, sekä välttämään tavanomaisimmat sudenkuopat ja saamaan yleisön huomion. Se auttaa esiintyjää kehittymään niitä esiintymistilanteita varten, missä hänen on myytävä jokin asia tai tieto eteenpäin ja jossa hän mahdollisesti joutuu kohtaamaan myös suoranaista vastustusta. Hän saa vaikuttamisen perustyökaluja ja pääsee viilaamaan esiintymistaitojaan käytännön tasolla ja useiden toistojen avulla.
Kurssilla käytetään pienemmissä 3–4 hengen ryhmissä videointia oivaltamisen apuvälineenä. Mikäli osallistujia on enimmäismäärä eli 10, tehdään kaikki harjoitukset ilman videota. Esiintymiskertojen runsas lukumäärä ja toistojen määrä on oivaltamis- ja oppimisprosessissa yksi tärkeimpiä elementtejä.
Harjoitus 1 — esittäytyminen
Esiintymistilanteen toimintajakso aloituksesta lopetukseen
Harjoitus 2 — samassa tilassa oleminen 1
Harjoitus 3 — samassa tilassa oleminen 2
Äänenkäytöstä
Harjoitus 4 — samassa tilassa (valmis esitys)
Vastaväitteiden ja hankalien kysymysten käsittely
Harjoitus 5
Harjoitukset pareittain (vahvistus)
Päätösharjoitus 6
Oma esitys powerpointin tai fläppitaulun kanssa
Keskustelu ja loppuyhteenveto
Kerro tilanteestasi ja tarpeestasi, kysy kursseistamme! Soita 09-603533.
Johtaminen ja esimiestyöskentely
Johtamistaito on voimavarojen käytön ja ponnistusten kohdistamisen suunnittelua yhteisesti sovittuun suuntaan sekä suunnitelmien toteuttamista käytännön työskentelyssä. Jokainen esimies kohtaa päivittäin sekä ihmisiin että asioihin liittyviä ongelmia, jotka usein erottamattomasti nivoutuvat toisiinsa. Valmennuskanavan esimieskoulutus tarjoaa ratkaisun näihin ongelmiin.
Yrityksen, osaston tai yksilön on jatkuvasti lunastettava lupauksensa jokapäiväisten onnistumisten kautta. Miten eilinen auttaa nykyhetkessä rakentamaan tulevaisuutta? Usein tilanteet vaativat nopeaa reagoimista! Esimiesvalmennuksessa opitaan käytännöllinen tuotannon ja tulosten seurantajärjestelmä, sen antaman tiedon arvioiminen sekä oikeiden ja tehokkaiden toimenpiteiden valinta.
Esimies joutuu usein olemaan henkilöstöasioissa puun ja kuoren välissä. Pitääkö hänen olla ymmärtäväinen vaiko vaativa? Miten innostaa alaisia ja saada aikaan sitoutumista? Hankalien henkilöstöasioiden kohtaaminen ja käsittely vie paljon esimiehen omaa tuotantoaikaa ja saattaa lisäksi heikentää hänen omaa tehokkuuttaan ja organisointikykyään. Miten siis hallita ja organisoida omat työt? Tämä johtamiskoulutus opettaa, mikä on erilaisten vaadittavien asioiden osalta oikea järjestys. Ensin kuitenkin on hyvä ymmärtää, miksi organisoida ja miten, niin että tulosta syntyy.
Esimieskoulutusta tarjotaan mm. seuraavilla paikkakunnilla: Helsinki, Espoo, Vantaa, Vaasa, Oulu, Rovaniemi, Kuopio, Jyväskylä, Seinäjoki, Kokkola, Kemi, Joensuu sekä Lappeenranta.
Esimieskoulutukset: